راهنمای خرید میلگرد

Support ForumCategory: Questionsراهنمای خرید میلگرد
Eliza Castanon asked 14 hours ago
Print Friendly, PDF & Email

میلگرد باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟
در ابتدا باید بدانیم میلگرد چیست، سپس به ویژگی‌های مهم آن بپردازیم. این مقطع فولادی یکی از انواع پروفیل‌های مهم و پرکاربرد در صنایع ساختمان‌سازی به حساب می‌آید که به صورت یک دایره با سطح مقطع یکنواخت و به طول ۱۲ متر تولید می‌شود. آنها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، در بخش‌های مختلف ساختمان به کار می‌روند و بر اساس مقاومت، شکل ظاهری و مقدار شکل‌پذیری به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در بازار، میلگردهای ساده، آجدار، کلاف و شاخه قابل دسترسی هستند که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی دارند؛ اما ویژگی مهمی که قبل از خرید باید به آن توجه شود، شامل موارد زیر است که قيمت ميلگرد هر کدام را میلگرد به صورت خلاصه بررسی خواهیم کرد.

روش سنتی
روش‌های سنتی شامل نورد گرم، نورد سرد و کشیدن سرد می‌شود. نورد یک فرآیند فلزکاری است که در آن سعی می‌شود با وارد کردن نیروی مکانیکی بسیار زیاد، شکل و اندازه فلز تغییر داده شود. در روش نورد گرم، ورق‌های فولادی را تا دماهای بسیار بالا داغ کرده و سپس آن‌ها را از مجموعه‌ای از غلتک‌ها عبور می‌دهند تا شکل و سایز میله‌های مورد نظر را پیدا کنند. در روش نورد سرد، میله‌های فولادی را در دمای معمول محیط وارد غلتک‌ها می‌کنند تا قطر آن را کاهش داده و استحکام و قدرت را افزایش دهند. کشش سرد شامل کشیدن میله های فولادی از طریق قالب ها برای قيمت ميلگرد ایجاد میلگرد با سطح صاف و ابعاد دقیق است. مزایای روش قيمت ميلگرد سنتی شامل هزینه‌های پایین‌تر، فناوری ساده و در دسترس و امکان تولید در سایزها و گرید های مختلف است. ولی از سوی دیگر، معایب آن شامل مصرف بالای انرژی، آلوده‌کردن محیط زیست، انعطاف‌پذیری ناچیز و یکسان نبودن کیفیت تولید می‌شود.

کاهش مقاومت و استحکام میلگرد در برابر بارهای خمشی و کششی
تغییر شکل و ابعاد میلگرد و اختلال در تناسب آن با بتن
تولید حجم بیشتر از آهن زنگین که موجب فشار و ترک خوردگی بتن می‌شود
افزایش خوردگی و تخریب سایر قطعات فلزی در نزدیکی میلگرد
کاهش طول عمر و دوام سازه‌ها و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
تشخیص زنگ زدگی میلگرد (\d,hk)

2. تولید میلگرد به روش نورد سرد
نورد سرد یکی از فرآیندهای شکل‌دهی به فلز است. بر اساس این روش تولید میلگرد، فلز از چندین غلتک عبور کرده و نهایتاً شکل و ابعاد قواره‌های مورد نظر را پیدا می‌کند. محصولات ایجاد شده با این روش عموماً سطوح صاف‌تری خواهند داشت، استحکام بیشتری دارند و اینکه به‌خوبی به بتن می‌چسبند. برخلاف روش نورد گرم که در آن فولاد را حرارت داده و دمای آن را بالاتر از دمای تبلور مجدد آن می‌رسانند، در روش نورد سرد دمای فلز کمتر از دمای تبلور مجدد است. نورد گرم باعث کاهش استقامت و سختی فلز می‌شود، ولی آن را انعطاف‌پذیرتر و چکش‌خوارتر می‌کند. نورد گرم همچنین می‌تواند خواصی مانند چقرمگی و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود ببخشد. با این حال، میلگردهای ساخته شده با فرآیند نورد سرد عموماً سطح صاف‌تری دارند، قدرت بیشتری داشته و مقاومت بیشتری هم نشان می‌دهند. برای شناخت سایر ویژگی‌های مهم و ضروری در هرکدام از این مقاطع فولادی، می‌توانید مقاله‌ی میلگرد چیست را مطالعه کنید.

می‌دانیم که امروزه فولاد نقش مهمی در زندگی انسان‌ها، پیشرفت جوامع و مدرن‌سازی کشورها دارد. در واقع بخش زیادی از امنیت سازه‌های خودمان را بر دوش این مقاطع فولادی می‌گذاریم. بنابراین، اطمینان پیدا کردن از کیفیت بالا یا استاندارد آن‌ها کاملاً ضروری است. به عنوان مثال، در صورت استفاده از میلگردهای معیوب، تقلبی یا بی‌کیفیت، در واقع کل سازه در معرض خطر قرار خواهد گرفت. روش‌های مختلفی برای تشخیص کیفیت میلگرد وجود دارد. برخی ساده بوده و انجام برخی هم احتیاج به دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی دارد. در این مقاله سعی داریم برخی از این روش‌ها را بررسی کرده و با آن‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنیم.