تفاوت میلگرد در قیمت، مقاومت و کارایی

Support ForumCategory: Questionsتفاوت میلگرد در قیمت، مقاومت و کارایی
Emory Hodgkinson asked 12 hours ago
Print Friendly, PDF & Email

فایکو ساری
یکی از تامین‌کنندگان برجسته میلگردهای آجدار در ایران، کارخانه فایکو است که با دو شکل دوکی AJ400 و یکنواخت AJ500 و AJ400 در سایزهای 8 تا 32 میلیمتر تولید و عرضه می‌کند. وزن و گرید این مقاطع فولادی از طریق استانداردهای ملی و بین‌المللی که در خطوط تولید کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، تعیین می‌شوند. این مقاطع فولادی از نوع BST 420 S و BST 500 S هستند و با استحکام و مقاومت بسیار خوب در برابر نیروهای وارده بر بنا تولید می‌شوند و در ساخت آنها موادی مانند 0.22 درصد کربن، 0.05 گوگرد، 0.35 سدیم، 0.05 فسفر و 0.6-0.9 درصد منگنز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت میلگرد بستر و وال پست
حالا پس از یک آشنایی اجمالی به بحث اصلی این مطلب بر می گردیم. بد نیست بدانید در حال حاضر به دلایل مختلفی از جمله کارایی بیشتر در ازای هزینه، استفاده از روش قيمت ميلگرد میلگرد بستر بیشتر مورد توجه قرار قيمت ميلگرد گرفته است. در ادامه با ذکر چند نمونه به بیان تفاوت های موجود می پردازیم.

مسئله بعدی که تاثیر زیادی روی تشخیص کیفیت میلگرد دارد، رنگ آن است. اما این بدان معنی نیست که نمونه‌های رنگی لزوماً معیوب یا تقلبی هستند. گاهی اوقات این میله‌ها در خود کارخانه رنگ شده و به همین شکل عرضه می‌شوند. البته،‌ نمونه‌های روکش‌دار یا ضد زنگ خورده هم وجود دارند که طبعاً رنگی متفاوت خواهند داشت.

تفاوت از لحاظ مقاومت
در اینجا وال پست ها امتیاز بیشتری دریافت می کنند. چرا که بر اساس تحقیقات و سنجش های انجام شده وال پست در برابر نیروهای برشی، کشش و فشار مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد بستر ارایه می دهد. البته این موضوع به معنای ضعف میلگرد بستر نیست بلکه در مقام مقایسه ضعیف تر قيمت ميلگرد است.

جهان فولاد سیرجان
یکی از تولیدکنندگان برجسته فولاد در ایران، مجتمع فولاد سیرجان است. این واحد صنعتی تمامی محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی، بریکت سرد، شمش فولادی و غیره را تولید و به بازار عرضه می‌کند. میلگرد جهان فولاد سیرجان، مطابق با استاندارد ملی شماره 3132، در سه گرید تولید می‌شود. این گریدها شامل نوع ساده با قطر 240 میلیمتر، آج 340 با آج مارپیچ و آجدار جناقی یا آج 400 هستند. جالب است بدانید که قیمت میلگرد جهان فولاد سیرجان بر اساس نوع گرید و سایز متغیر خواهد بود.

قیمت مناسب
علاوه بر تمام مشخصات فنی اشاره شده در بالا، یکی از عوامل مهم که میلگردهای با کیفیت را از نوع غیراستاندارد متمایز می‌کند، قیمت آنها است. در کل، نوع با کیفیت و درجه مشابه از نظر قیمت نزدیک به یکدیگر هستند. بنابراین، شما می‌توانید با توجه به قیمت میلگرد، به کیفیت آن پی ببرید. اختلاف بسیار زیاد در قیمت بین محصولات با کیفیت و نوع قيمت ميلگرد تقلبی و غیراستاندارد وجود دارد، به طوری که حتی افراد بی‌تجربه نیز می‌توانند بر اساس فاکتور قیمت، کیفیت آنها را تشخیص دهند.

کاربرد میلگرد چیست؟
در بخش‌های قبل به بررسی تعاریف و مفاهیم پایه پرداختیم. اگرچه اصلی‌ترین کاربرد میلگرد به صنعت ساخت‌وساز و ساختمان باز‌میگردد، ولی از آن‌ها در صنایع‌ و بخش‌های مختلفی استفاده می‌شود. بیایید برخی از آن‌ها را مرور کنیم.

مشخصات گواهینامه که شامل شماره، نام، طول محصول و همین‌طور استانداردهای به کار گرفته، خواص فیزیکی و مکانیکی می‌شود.

میلگرد اروپایی
میلگرد فولاد پُر کربن
میلگرد پوشش اپوکسی
میلگرد گالوانیزه
میلگرد فولادی ضد زنگ
میلگرد فیبر تقویت‌شده پلیمری تقسیم کرد. با این حال، متداول‌ترین دسته‌بندی از این محصولات در کشور ایران بر اساس استاندارد روسی انجام شده و انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری به ۴ نوع A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌کنند.
میلگرد A1
این نوع که به آن میلگرد ساده یا داکتیل قيمت ميلگرد هم گفته می‌شود، هیچ‌گونه آج یا برجستگی در سطح خود ندارد. نوع A1 عموماً در اندازه‌های ۶ الی ۲۰ میلی‌متری تولید و عرضه می‌شود. از سوی دیگر، کمترین میزان کربن را دارد که این منجر به انعطاف‌پذیری بالا و قابلیت شکل‌پذیری و جوش‌پذیری بالای آن‌ می‌شود که آن را تبدیل به گزینه مناسبی برای آهنگری و جوشکاری می‌کند. میگلرد A1 یا همان ساده را شاید بتوان یکی از پرکاربردترین گریدهای این محصول فولادی دانست. برای شناخت بیشتر این نوع میلگرد می‌توانید مقاله‌ی ویژگی‌ میلگرد ساده را در پیوان مطالعه کنید.